RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN TAHUN LIMA
Mata Pelajaran
: Pendidikan Agama
Islam
Kelas : 5A/2
Tarikh : 29 Mac 2012
Masa : 30
minit
Bilangan Pelajar : 30 orang
Tajuk :
Taharah
Sub
Tajuk : Tayammum
Objektif Umum : Pelajar akan
dapat menjaga kebersihan
dan kesucian diri setiap masa.
Objektif Khusus :
Pada akhir proses
pengajaran dan pembelajaran,pelajar akan dapat;
a)
Menyebut pengertian
tayammum.
b)
Membanding beza
antara tayammum dengan berwuduk.
c)
Melaksanakan tayammum
dengan betul.
d)
Berbincang mengenai
soalan dari lembaran
kerja.
Penetahuan.
Sedia Ada : Pelajar telah
mengetahui tentang pentingnya
taharah / kebersihan
dalam Islam dan
kehidupan seharian.
Gabungjalin : Aqidah,Al-Quran.
Penerapan Nilai
: Bersyukur,Istiqamah.Bersih dan
jujur.
Kemahiran Berfikir :
Menjana idea .Banding
beza (Peta Minda).
BBM : Kad
perkataan. Gambar ,Debu Tanah Dan
Air.
Langkah/Masa
|
Isi
Pelajaran
|
Aktiviti
P&P
|
Catatan
|
Pendahuluan
(2
minit}
|
Doa belajar
|
Pelajar
membaca doa beramai-ramai
|
|
Set
induksi
(3
minit)
|
Refleksi
tentang perbuatan /amalan yang telah
dilakukan sejak awal pagi
|
1.Pelajar
diminta merenungkan apakah perbuatan yang telah dilakukan awal pagi?
2.Pelajar
diminta menyatakan apakah yang mereka telah buat diawal pagi..
3.Guru
mengaitkan dengan tajuk hari ini.
|
KB:
Pemikiran
reflektif
Teknik
:
Sumbangsaran
|
Langkah
1
(7
minit)
|
Dailog
Tayamum
Teori
Tayamum
|
1.Dailog
tayamum
2..Guru
menerangkan pengertian tayamum dan bertanyakan mengapa dibolehkan bertayamum
dan sebab yang membolehkan bertayamum?
3.Pelajar
memberi jawapan dan guru merumuskan.
4.Melafaskan
niat tayamum.
5.Guru
menerangkan rukun tayamum.
6.Guru
menjelaskan konsep dan cara-cara bertayamum.
|
KB:
Menjana
idea
Teknik:
Dailog
Soal
jawab
Syarahan
|
Langkah2
(8
minit)
|
Amali
Tayamum
|
1.Guru
meminta seorang pelajar mendemonstrasikan cara bertayamum dengan diperhatikan
oleh pelajar-pelajar.
2.Guru
meminta pelajar melakukan tayamum seorang demi seorang.
3.Membandingkan
cara tayamum yang betul dan salah.
|
BBM:
Debu
tanah
Teknik:
Tunjuk
cara/
Demonstrasi
|
Langkah
3
(8
minit)
|
Penilaian
|
1.Guru
mengedarkan lembaran kerja kepada murid-murid.
2.Menyusun
gambar tayamum yang betul.
3.Pilih
penyataan betul atau salah mengenai tayamum
4.Berbincang
mengenai jawapan
murid.
|
KB:
Menjana
Idea
Teknik
Soal
Jawab
|
Penutup
(3
minit)
|
Rumusan
dan Refleksi
*Islam
menitik berat tentang aspek kebersihan.
*Suci
dan bersih adalah dua perkara yang berbeza.
*Bersuci
boleh dilakukan dengan tayamum apabila ada sebab-sebab yang diharuskan
syarak.
|
Kesimpulannya:
Islam
menitik berat tentang soal kebersihan dan kesucian setiap masa khususnya
semasa beribadat kebersihan itu sebahagian daripada iman.
|
Nilai:
Kesedaran
kendiri
|
Diakhir pengajaran 80% murid dapat melakukan cara-cara bertayamum dengan betul dan 20% lagi murid dapat menunjukkan cara melakukan tayamum dengan betul.
Lembaran Kerja.
Baca penyataan di bawah ini. Tulis "betul" atau "salah"
1. Tayamum dilakukan ketika ketiadaan air atau sakit. _______________________________
2. Tayamum hendaklah menggunakan tanah liat. _______________________________
3. Rukun tayamum ada empat. _______________________________
4. Tayamum hanya sah untuik sekali solat fardu. _______________________________
5. Hendaklah bertayamum sebelum masuk waktu solat. _______________________________
6, Tayamum terbatal setelah adanya air. _______________________________
7. Tayamum terbatal apabila seseorang itu murtad. _______________________________
Tiada ulasan:
Catat Ulasan